yoga

Waarom Sampoorna hatha yoga?

De meeste mensen beginnen met yoga omwille van gezondheidsproblemen (zoals rugpijn, hoofdpijn, te hoge bloeddruk, stress, burn-out, depressie… ) of omdat ze verlangen naar een rustiger, evenwichtiger en gelukkiger leven. Bijna iedereen voelt al na een paar lessen het heilzame, ontspannende en stimulerende effect van yoga.

Dit bouw je zéker op:

  • Meer ontspanning.
  • spierkracht.
  • Zelfvertrouwen.
  • Meer focus.
  • Flexibiliteit en stabiliteit.
  • Jezelf uitdagen binnen je eigen mogelijkheden.
  • Je hoofd leegmaken en tijd aan jezelf wijden.

Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. Yoga is een oude wetenschap, ontworpen om niets minder dan het hoogste levensdoel te bereiken: zich realiseren dat alle geluk en alles wat we ons wensen reeds in ons aanwezig is.

Wij geloven dat gezondheid je grootste rijkdom is en alle geluk voortvloeit uit gemoedsrust.

Wij wéten dat je  – met de juiste begeleiding – je eigen gezondheid en geluk in handen kan nemen en een beduidende verbetering kan maken, waar jouw  startpunt ook ligt.

Denk vooral niet dat je niet flexibel genoeg bent. Je hoeft echt niet aan je tenen te kunnen. Flexibiliteit is eerder een gevolg van je yoga beoefening, zeker geen uitgangspunt of vereiste.

Sommige mensen hebben het idee dat yoga zweverig is. Dit is een groot misverstand. De enige manier om hier zelf achter te komen is door een aantal yogalessen te volgen. Iets wordt zweverig als de leraar niet kan uitleggen waar hij of zij mee bezig is. Wij zijn erkende yogadocenten, hebben reeds meer dan 20 jaar ervaring  en scholen ons permanent bij in de Sampoorna yoga traditie.

Hoe ziet een Sampoorna yogales eruit?

De verschillende aspecten van een typische Sampoorna Hatha yogales:

Traditioneel begint een les met een korte ‘aanroeping’ die de beoefenaar eraan herinnert dat hatha yoga niet enkel om het fysieke lichaam gaat, maar ook een spirituele discipline is. Het ‘chanten’ of zingen van de ‘Om’ creëert zo een atmosfeer van krachtige rust in lichaam en geest.

Anuloma VilomaDan volgen ademhalingsoefeningen om de energie te activeren zodat die vrij kan vloeien doorheen het lichaam. Deze oefeningen nemen vermoeidheid en energiebelemmeringen weg, vestigen een gezond ademhalingspatroon en reinigen de ademhalingsorganen en het hele systeem. Ze brengen de activerende en rustgevende componenten van het zenuwstelsel in evenwicht. De geest wordt kalm, stabiel en wakker.

schouderstandDaarop volgen opwarmingsoefeningen, zoals  de zonnegroet (surya namaskar). De spieren worden gestretcht en opgewarmd, als voorbereiding op yogahoudingen of asana’s. De volgorde van de asana’s is opgebouwd volgens een doordacht systeem. Elke les is er heel wat variatie én verdieping mogelijk, wat de les tot een speels geheel maakt.

Een begeleide eindrelaxatie vervolledigt het geheel. Hier integreert de beoefenaar al het werk en alle ervaring opgedaan tijdens de voorbije les en is hij of zij in staat het lichaam te laten gaan en volledig te ontspannen. Je duikt in diepere en diepere lagen van je bewustzijn en komt meer en meer in contact met je ware zelf.

 

SavasanaDoor het beoefenen van yoga worden alle systemen van het fysieke lichaam sterk en gezond. Het astrale lichaam, dat bestaat uit de energie, de mentale en de intellectuele laag, herwint haar evenwicht en harmonie.